Brush

همه آنچه که باید در مورد قلمو رنگ بدانید!

قلمو یا قلم مو (Brush)  ابزاری ساده و در عین حال کاربردی برای اعمال رنگ های صنعتی و ساختمانی و همچنین خلق آثار هنری است.

تاریخچه این ابزار به دوران باستان بر می گردد. در این دوران از چوب یا حتی استخوان حیوانات و موی جانوران برای ساخت قلمو های اولیه استفاده می شد. در دوران قرون وسطی فلز و چرم هم به مواد تولید کننده قلمو اضافه شد و کیفیت محصولات تولید شده بهتر شد. در دوره رنسانس با توسعه صنعت و همچنین هنر نقاشی و ظهور هنرمندانی چون لئوناردو داوینچی، شکل های جدیدی از قلمو ها جهت تکنیک های رنگ آمیزی جدید تولید و عرضه شد. در این دوران کیفیت قلمو ها بهبود یافت و رفته رفته تولید به شکل صنعتی تر و با تیراژ بالاتر شروع شد. در اوایل قرن 19 با پیدایش محصولات پلیمری و پلاستیکی، استفاده از این مواد به سرعت در تولید قلمو نیز رایج شد. این پیشرفت ها در کیفیت تولیدات همچنان ادامه دارد و امروزه علاوه بر شکل های کلاسیک قلمو، بسیاری از طراحان و هنرمندان از قلمو های دیجیتال نیز بهره می برند.

در ساخت قلمو از موادی چون چوب سرو یا کاج استفاده می شود. این چوب‌ها سبک و انعطاف‌پذیر هستند. علاوه بر این مواد، از انواع پلاستیک های مقاوم به مواد شیمیایی که وزن کمی دارند نیز برای ساخت بدنه قلمو استفاده می شود. جنس موی به کار رفته در قلموها نیز تنوع زیادی دارد. موهای طبیعی معمولاً از موی حیواناتی مانند سنجاب و سمور ساخته می‌شوند و برای رنگ‌آمیزی‌هایی که نیاز به دقت بالا دارند مناسب هستند. اما در مصارف صنعتی معمولا از الیاف مصنوعی مانند نایلون یا پلی‌استر استفاده می شود.

همچنین به لحاظ شکل هندسی، قلمو ها در شکل های مختلفی تولید می شود که عبارتند از:

قلموی سر گرد: این قلمو مناسب برای کشیدن جزئیات دقیق و خطوط نازک تا ضخیم است.

قلموی سر تخت:  برای پر کردن فضاهای پهن و رسم نوارها مناسب است.

قلموی بادبزنی: معمولاً برای ترکیب رنگ‌ها و طراحی مو، چمن و شاخه‌های نازک استفاده می ‌شود.

برای مصارف صنعتی همان طور که توضیح داده شد چون پر کردن فضا مد نظر است، قلمو سر تخت بهترین گزینه است. همچنین بر اساس میزان سطح کار و دقت مد نظر، از ابعاد کوچک تا بسیار بزرگ برای کاربردهای صنعتی موجود است.

brushs

انواع قلموهای مورد استفاده در نقاشی رنگ روغن

در کاربردهای صنعتی، رنگ های آکریلیک و آلکیدی برای رنگ آمیزی با قلمو مناسب تر هستند به همین دلیل از این رنگ ها در کابردهای دریایی با عنوان SeaStock نام برده می شود که جهت لکه گیری بر روی مناطق آسیب دیده استفاده می شود.

  • رنگ های آلکیدی و بر پایه آکریلیک شرکت کانسای ژاپن را در این صحفه مشاهده نمایید.

رنگ های بر پایه اپوکسی، پلی یورتان و دیگر رنگ های صنعتی معمولا به روش های پاششی همچون ایر اسپری و ایرلس اسپری اعمال می شوند.

  • برای اطلاعات بیشتر از فرآیند اعمال رنگ سری مطالب اعمال رنگ را در سایت آرمانی فام مطالعه نمایید.

در کل استفاده از قلمو باعث ایجاد فیلم رنگ ضخیم و نا صاف می شود که احتمال تخریب زود رس آن را فراهم می کند. همچنین در هنگام رنگ کاری با قلمو باید توجه داشت که رنگ زیرین که به تازگی رنگ کاری شده است می بایست به قدر کافی سفت و محکم شده باشد. در غیر این صورت حرکت قلمو بر روی سطح می تواند سطح زیرین را حل کرده و فیلم رنگ نامناسبی ایجاد کند. برای این منظور مدت زمان بین دو بار اعمال رنگ توسط شرکت سازنده در برگه های اطلاعات فنی[1]محصول ارائه می شود.

به طور کلی استفاده از قلمو برای موارد زیر توصیه می شود:

    • سطوح کوچک و نامنظم
    • پوشش دادن نوارها
    • سطوح داخلی
    • پوشش های ترمیمی
    • سطوح کناری و حاشیه ای (مخصوصا در شرایطی که آماده سازی به صورت دقیق انجام نشده باشد.)

در انتخاب قلمو باید به این نکات توجه داشت:

یکی از نکات مهم در انتخاب قلمو، استحکام و نرمی موهای آن است. قلموهایی که موهای آنها استحکام کافی نداشته باشند، در حین کار تعدادی از موها کنده شده و بر روی سطح رنگ باقی می ماند.

یکی دیگر از نکات مهم در انتخاب قلمو وزن آن است. در قلموها به خصوص سایزهای بزرگ تر آن، پس از جذب مقداری رنگ در قلمو در حین کار، قلمو سنگین شده و استفاده از آن دشوار می شود. بر این اساس توصیه می شود از قلمو های سبک تر استفاده شود.

بهترین روش برای رنگ کاری با قلمو به این صورت است که ابتدا باید کل سطح یا بخشی را به صورت مثلا بالا به پایین به طور کامل رنگ آمیزی کرد و سپس به صورت چپ به راست عمل را تکرار کرد. این کار باعث یک دست شدن کل پوشش سطح و همچنین کمتر شدن اثر موهای قلمو بر روی سطح کار می شود.

برای مشاوره تخصصی و خرید رنگ های دریایی ، ساحلی ، فراساحلی ، صنعتی و ساختمانی کانسای با آرمانی فام تماس حاصل فرمایید.

رنگ کانسای

[1] Data Sheet