دانستنی هایی در مورد سمباده ها

پیشتر در سری نوشتارهایی به موضوع آماده‌سازی سطح، روش ها و اهمیت این موضوع در فرآیند رنگ آمیزی پرداختیم.

اما با توجه به این که سمباده ها ابزارهای ساده، ارزان و بسیار پرکاربرد در میان همه روش‌های آماده‌سازی هستند، به طور اختصاصی در این نوشته به آنها خواهیم پرداخت.

ساده ترین و متداول ترین ابزار برای برداشتن مواد زائد و آماده سازی سطح، کاغذ سمباده یا سنباده[1] است. این ابزار از یک صفحه کاغذ مخصوص که بر روی آن مواد ساینده زبر چسبیده است، تشکیل شده است. هر قدر این ذرات زبر درشت تر باشند، سایندگی کاغذ سنباده نیز بیشتر خواهد بود. برخی کاغذ های سنباده برای سنباده زنی سطوح خشک و برخی دیگر برای سمباده زنی سطوح خیس به کار می رود.

جنس های متداول مورد استفاده برای الیاف سمباده ها بیشتر از کاغذ، پارچه، الیاف ولکانیزه و فیلم های پلاستیکی هستند و انواعی از مواد ساینده در اندازه های خیلی درشت (~2 میلی متر) تا بسیار ریز (زیر میکرومتر) بر روی آن استفاده می شوند. ساینده های متداول در تولید سمباده ها معمولا از این مواد هستند:

شیشه: که امروزه چندان مورد استفاده قرار نمی گیرد.

سنگ چخماق: که امروزه چندان مورد استفاده قرار نمی گیرد.

گارنت: معمولاً در سمباده های چوب که در نجاری استفاده می شود، کاربرد دارد.

سنگ سنباده (مخلوطی از سنگ کرندوم و مگنتیت): معمولاً برای ساییدن یا صیقل دادن فلزات استفاده می شود.

اکسید آلومینیوم: رایج ترین ساینده در استفاده های مدرن، با گسترده ترین انواع درجه بندی ذرات و کمترین هزینه واحد که می توان از آن برای پرداخت کاری سطح فلز یا چوب بهره برد.

کاربید سیلیکون: این ساینده در خرده‌های بسیار درشت تا ریزدانه‌ها موجود است و برای استفاده در کاربردهای مرطوب رایج است.

آلومینا-زیرکونیا: (یک آلیاژ اکسید آلومینیوم- اکسید زیرکونیوم) که برای کاربردهای ماشین کاری استفاده می شود.

اکسید کروم : در کاغذهای سمباده بسیار ریز میکرونی (سطح میکرومتر) استفاده می شود.

الماس: برای تکمیل و پرداخت فلزات سخت، سرامیک و شیشه استفاده می شود.

برخی سمباده ها که از الیاف مقاوم به آب ساخته شده اند، امکان استفاده در شرایط مرطوب را دارند. این سمباده ها با نام سنباده پوساب یا به عبارتی سنباده ی ضد آب در بازار شناخته می شوند.

استاندارد بین المللی برای درجه بندی ساینده های مورد استفاده در سمباده ها ISO 6344 است. در جدول زیر استاندارد مربوط به سنباده و ساینده های آن آمده است.

ISO 6344

باید توجه داشت که هرچه شماره سمباده بيشتر شود، سمباده نرم تر مي شود. شماره سمباده يعني تعداد ذرات موجود بر روي یک سانتی متر مربع از کاغذ سمباده.  

اندازه ساینده

علاوه بر این می توان سمباده ها را بر روی ماشین آلات برقی و یا بادی نیز استفاده کرد. این کار باعث بالا رفتن سرعت کار و همچنین افزایش قدرت سایندگی سمباده می شود.

برای مشاوره تخصصی و خرید رنگ های دریایی ، ساحلی ، فراساحلی ، صنعتی و ساختمانی کانسای با آرمانی فام تماس حاصل فرمایید.

رنگ کانسای

[1] Sandpaper